Bee more

Cursussen en workshops ouders en basisonderwijs

Bee geeft cursussen, workshops, ouderavonden, gastlessen etc. Dit kan zijn rondom de thema’s:

  • Schrijfvoorbereiding: Klaar om te leren schrijven?
  • Fijne motoriek leer je door te doen!
  • Schrijven in de klas
  • Omgaan met prikkels
  • Prikkels in de klas
  • Mindsets

En meer!

Neem contact op voor het bespreken van de mogelijkheden.

Na de zomer plant Bee nieuwe workshops!

  • Startklaar voor schrijven?!
  • Leren met de pet op van de groeimindset en een jas van vertrouwen!
  • Schrijf je blij!
  • Prik, prikkel, prikkelend; hoe ga ik om met prikkels?

Stay tuned:)!

WRITIC

WRITIC-assessment

Het WRITIC-assessment is een nieuw occupation-based meetinstrument dat vaststelt of kleuters van vijf en zes jaar startklaar zijn om te leren schrijven in groep drie.

Het WRITIC-assessment wordt afgenomen bij kinderen waarvan leerkrachten zich zorgen maken over de uitvoering van papier- en pentaken. Op basis van de uitkomst van het WRITIC-assessment ontvangt de leerkracht advies. Indien nodig kan ook kindertherapie gestart worden om de voorbereidende schrijfvaardigheden te verbeteren. Zo wordt bijgedragen aan het voorkomen van schrijfmoeilijkheden en de negatieve gevolgen hiervan. 

Het WRITIC-assessment is een valide en betrouwbaar meetinstrument en bevat normwaarden op basis van 374 kinderen. Het WRITIC-assessment heeft een voorspellende waarde voor de schrijfvaardigheid in groep drie en draagt bij aan het opsporen van kinderen met risico op het ontwikkelen van schrijfmoeilijkheden.

WRITIC-groepsprogramma

In 2020 is het WRITIC-groepsprogramma ontwikkeld. Het WRITIC-groepsprogramma is ontwikkeld voor oudste kleuters die op basis van het WRITIC-assessment nog niet startklaar zijn voor het leren schrijven in groep 3.

Het doel is dat het kind na het volgen van het WRITIC-groepsprogramma startklaar is voor het schrijfonderwijs. Papier- en pentaken leer je door ze veel te doen. Als kinderen het leuk vinden om de papier en pentaken te doen, doen ze dit ook vaker; en door het vaker te doen, worden ze er steeds beter in! Dat is de insteek van het WRITIC-groepsprogramma: Startklaar voor het schrijven!

Onderzoek en projecten

Bee is betrokken bij het onderzoek en verdere ontwikkeling rondom het WRITIC-assessment en het WRITIC-groepsprogramma.

Het WRITIC-assessment is in 2019 vertaald in het Engels en wordt op dit moment ook vertaald naar het Portugees, Sloveens en Duits. In Engeland, Portugal, Noorwegen en Slovenië wordt onderzoek met het WRITIC-assessment in samenwerking met het Lectoraat Ergotherapie van de Hogeschool van Amsterdam en Bee.

Post-HBO scholingen

Bee geeft Post-HBO scholingen over het WRITIC-assessment (Writing Readiness Inventory Tool In Context) en het WRITIC-groepsprogramma (Writing Readiness Intervention Tool In Context).

Houd voor nieuwe data de site van de Hogeschool van Amsterdam in de gaten: www.hva.nl/writic

SASS groepsinterventie

Voor leerlingen van groep 3 en 4 is de SASS-groepsinterventie ontwikkeld. Dit groepsprogramma ter verbetering van het leren schrijven is volledig gebaseerd op de huidige literatuur van motorisch leren en motiveren van kinderen.

De SASS-groepsinterventie is een kortdurend (6-8 weken) evidence-based co-teaching programma voor kinderen met handschriftmoeilijkheden. Kindertherapeut en leerkracht werken samen in de klas en volgen een wekelijks programma waarbij kinderen daarnaast ook werken aan hun individuele doelen.

Bee geeft samen met SchrijvenNL Post-HBO scholingen over de SASS groepsinterventie. Lees meer: https://www.schrijvennl.nl/sass2/

Liesbeth 2

Vragen?

Voor jou ben ik er!

Favicon

Ik ZIE je

Dichtbij en betrokken

Laagdrempelig en snel contact